Menu

UPOZORNĚNÍ: Web je stále ve výstavbě.

Spolupráce žáků

Spolupráce žáků

Spolupráce je důležitá sociální dovednost, která bude žáky provázet celý život. Během školní docházky je třeba tuto dovednost podporovat a vytvářet pro ni ideální podmínky. Důležitým faktorem je samotný učitel, který své působení může ještě více podpořit používáním vhodných digitálních technologií, podporujících komunikaci, spolupráci, soutěživost, ale i učení se novému. Někdy je skupinová práce narušována osobními zábranami mezi žáky, ale digitální technologie mohou být vlastně takovým štítem a zároveň spojovacím mostem mezi žáky.

Digitální technologie mohou zkvalitnit výuku mnoha způsoby a pedagog do výuky zavádí nové postupy a metody s použitím právě digitálních technologií vedoucích ke spolupráci žáků. Ty nabízí příležitosti k inovativním a kreativním způsobům ve výuce daných předmětů. Žáci jsou díky technologiím při skupinové práci nezávislí, ale přesto když potřebují ze strany učitele vedení a podporu, tak se vyučující stává mentorem a průvodcem.

Mezinárodní spolupráce

eTwinning logo

eTwinning je platforma, která podporuje spolupráci žáků, učitelů i na mezinárodní úrovni. eTwinnigová kuchařka obsahuje publikace a příručky pro inspiraci.

Pomocí digitálních technologií žáci vyhledávají informace, které porovnávají i s informacemi v publikacích (učebnice, encyklopedie…) nebo si vzájemně porovnají vyhledané informace se svými spolužáky či se svými zkušenostmi. Získání dalších informací a dat mohou provést při výuce v terénu s použitím svých mobilních telefonů či školních tabletů, laptopů s využitím jejich příslušenství – fotoaparát, kamera, lupa, záznam zvuku atp. plus vhodně zvolených aplikací např. předpověď počasí, měření hluku a jiných fyzikálních veličin atp., k pořizování různých záznamů pro další zpracování.

Získané informace a data žáci roztřídí dle obsahu ve vhodných formátech a aplikacích (Word, Excel, Power Point atp.) nebo vloží do cloudových uložišť pro budoucí využití. Díky tomu mohou žáci kdykoli své výsledky zpracovávat, prezentovat, sdílet, hodnotit, vyhledat, organizovat. Vzájemným prezentováním výsledků se učí i vzájemnému hodnocení a učení.

Při práci s informacemi a daty je důležité, aby žáci brali v potaz autorská práva a aby citovali používané zdroje viz podpilíř Organizace, ochrana, sdílení digitálních zdrojů

Náměty pro podporu spolupráce žáků s využitím digitálních technologií


Tvorba projektů

eTwinning

Mezinárodní projekt podporující spolupráci 


Tvorba elektronických nástěnek


Tvorba myšlenkových map

Myšlenková mapa je skvělý vizualizační nástroj. Při vyučování přispívá k motivaci, lepšímu pochopení probíraného učiva, utřídění a zapamatování učiva. Při skupinové práci mohou doplňovat diskusi žáků nebo při brainstormingu. Vyzkoušejte myšlenkové mapy jako formu své přípravy na vyučovací hodinu. 

E-knihy

StoryJumper

Jedna z mála aplikací, která pracuje i s českou diakritikou. Je možné se do ní přihlásit přes Google, nebo Facebook, editace je v angličtině, knihu lze i objednat vytištěnou. ZDARMA, REGISTRACE

Publi

Je česká platforma pro tvorbu, publikaci, prodej a četbu multimediálních knih. Dále nabízí mKnihy, což jsou vylepšené eBooky, které pracují s živým multimediálním obsahem. Obsahují řadu interaktivních a multimediálních prvků, díky kterým si uživatel v mKnize může snadno zvýrazňovat vybrané pasáže, přidávat poznámky a dělat výtahy z textu pomocí kliknutí na ikonku výtahu

Adobe InDesign

Video ukazuje postup při tvorbě jednoduché publikace v programu Adobe InDesign. Představuje uspořádání jednotlivých stran, nastavení dokumentu a důležité funkce v podobě Hledat a nahradit, Mřížka účaří, Odstavcové styly a typografická úprava textu, Stránkování přes Vzorovou stranu.

Webinář o elektronických knihách od GEG ČR: Google EDU Group ČR

video přibližuje tvorbu elektronických knih z pohledu učitele a žáka v nástrojích pro tvorbu a sdílení e-knih


Tvorba komiksů

Storyboardthat

Online nástroj pro vytváření příběhů ve formě komiksů pro žáky 1. a 2. stupně ZŠ. Nutná registrace a založení účtu. Omezení tvorby dvou komiksů týdně.

Toontastic 3D

Pomocí aplikace lze navrhovat a animovat vlastní kreslené filmy po výběru postavy, které lze měnit barvy, přidat vlastní obličej z fotky nebo si vytvořit postavičku novou. K postavě lze doplnit hudební soundtrack.

Stripcreator

Platforma pro vytváření komiksů. Nutná registrace.

Rexo komiks

Rexo v záložce Komiksy je jednoduchý online editor s nabídkou postav, objektů a pozadí. Je možné vkládat různé tvary a u jednotlivých objektů měnit barvu. Není nutná registrace.

Metodické příručky pro učitele s využitím komiksu

Vzdělávací program Varianty nabízí školám a učitelům metodické materiály, které s komiksem ve výuce pracují. Dále učitelům nabízí možnost účastnit se podpůrných seminářů, webinářů a workshopů zaměřených na využití komiksu v různých předmětech.

Halftone 2

Aplikace pro vytváření komiksů. Do fotek nebo obrázků se přidávají bubliny s textem


Tvorba plakátů

Glogster

Je nástroj pro tvorbu interaktivních plakátů. Součástí je vzdělávací encyklopedie Glogpedia.

Aplikace Glogster App

Je aplikace na iPad pro vytváření multimediálních plakátů kombinací obrázků, grafiky, zvuku, videa a textu.

PicCollage

Aplikace je vhodná pro vytváření plakátků v mobilních zařízeních úpravou fotek, volbou pozadí a doprovodného textu.

Tvorba puzzle, pexesa

JS Puzzles
I´m a Puzzle
Jig Saw Planet
Pexeso.net
Pexeso online
Generátor kartiček a pomůcek do výuky


Tvorba křížovek, osmisměrek

Tvorba podcastů

Podcast je digitální zvukový soubor dostupný na internetu pro stahování do počítače nebo mobilního zařízení. Chytrý telefon nebo integrovaný záznamník v telefonu může sloužit pro audiozáznam nebo vhodné aplikace. 

Malování 3D


Programování 

Hodina kódu

Platforma nabízející příběhy s hádankami, které lze splnit programováním dle nápověd.

Scratch

Je vizuální programovací jazyk pro vytváření příběhů, her a animací. Scratch je navržen zejména pro věk 8 až 16 let.

GalaxyCodr

Interaktivní hra, která se odehrává na deseti planetách. Na každé z nich se hráč naučí něco nového pomocí programování. Hra je určená pro děti od 8 let.

Robomise

Interaktivní programovací hra, ve které žák programuje raketu pomocí příkazů, cyklů a podmíněných příkazů.

Run Marco

Interaktivní hra, ve které pomocí přidělovaných kódů se postava Marco nebo Sophia pohybuje. Hra je určena pro žáky 1. až 3. třídy ZŠ.

CodeCombat

Webová RPG hra, ve které hráči využívají programovací jazyky k tomu, aby vyhráli bitvu. Hráči musí pro postup ve hře používat kód. Hru zvládnou i šikulové v 5.ročníku.

Pencil Code Gym

Interaktivní prostředí pro blokové a textové programování s následnou zpětnou vazbou, kdy uživatel vidí výsledky svého programování.

Blockly Games

Je platforma pro blokové programování v podobě her. Po absolvování těchto programovacích her jsou hráči připraveni používat konvenční textové jazyky.

CS First

Bezplatný učební plán informatiky pro žáky ve věku 9 až 14 let, který usnadňuje kódování. Obsahuje praktické lekce s instruktážními videi a výukové materiály.

Grasshopper

Interaktivní mobilní aplikace pro rozvíjení dovedností s kódováním. Aplikace byla vytvořena týmem programátorů z dílny Area120, Společnosti Google pro experimentální produkty.

Code with Google

Společnost Google se zavázala pomáhat pedagogům a jejich žákům, studentům v programování a přípravě na budoucí povolání.

Při skupinové práci žáci používají digitální technologie jako prostředky, které podporují komunikaci, spolupráci, společné utváření znalostí, sdílení zkušeností a tím se zvyšují své digitální dovednosti a nebojí se experimentovat s novými formáty. Učitel má rád zvídavé žáky, toužící po poznání něčeho nového. Pojďme je aktivovat pro spolupráci mezi sebou.