Spolupráce je důležitá sociální dovednost, která bude žáky provázet celý život. Během školní docházky je třeba tuto dovednost podporovat a vytvářet pro ni ideální podmínky. Důležitým faktorem je samotný učitel, který své působení může ještě více podpořit používáním vhodných digitálních technologií, podporujících komunikaci, spolupráci, soutěživost, ale i učení se novému. Někdy je skupinová práce narušována osobními zábranami mezi žáky, ale digitální technologie mohou být vlastně takovým štítem a zároveň spojovacím mostem mezi žáky.
Digitální technologie mohou zkvalitnit výuku mnoha způsoby a pedagog do výuky zavádí nové postupy a metody s použitím právě digitálních technologií vedoucích ke spolupráci žáků. Ty nabízí příležitosti k inovativním a kreativním způsobům ve výuce daných předmětů. Žáci jsou díky technologiím při skupinové práci nezávislí, ale přesto když potřebují ze strany učitele vedení a podporu, tak se vyučující stává mentorem a průvodcem.
eTwinning je platforma, která podporuje spolupráci žáků, učitelů i na mezinárodní úrovni. eTwinnigová kuchařka obsahuje publikace a příručky pro inspiraci.
Pomocí digitálních technologií žáci vyhledávají informace, které porovnávají i s informacemi v publikacích (učebnice, encyklopedie…) nebo si vzájemně porovnají vyhledané informace se svými spolužáky či se svými zkušenostmi. Získání dalších informací a dat mohou provést při výuce v terénu s použitím svých mobilních telefonů či školních tabletů, laptopů s využitím jejich příslušenství – fotoaparát, kamera, lupa, záznam zvuku atp. plus vhodně zvolených aplikací např. předpověď počasí, měření hluku a jiných fyzikálních veličin atp., k pořizování různých záznamů pro další zpracování.
Získané informace a data žáci roztřídí dle obsahu ve vhodných formátech a aplikacích (Word, Excel, Power Point atp.) nebo vloží do cloudových uložišť pro budoucí využití. Díky tomu mohou žáci kdykoli své výsledky zpracovávat, prezentovat, sdílet, hodnotit, vyhledat, organizovat. Vzájemným prezentováním výsledků se učí i vzájemnému hodnocení a učení.
Při práci s informacemi a daty je důležité, aby žáci brali v potaz autorská práva a aby citovali používané zdroje viz podpilíř Organizace, ochrana, sdílení digitálních zdrojů
Myšlenková mapa je skvělý vizualizační nástroj. Při vyučování přispívá k motivaci, lepšímu pochopení probíraného učiva, utřídění a zapamatování učiva. Při skupinové práci mohou doplňovat diskusi žáků nebo při brainstormingu. Vyzkoušejte myšlenkové mapy jako formu své přípravy na vyučovací hodinu.
Jedna z mála aplikací, která pracuje i s českou diakritikou. Je možné se do ní přihlásit přes Google, nebo Facebook, editace je v angličtině, knihu lze i objednat vytištěnou. ZDARMA, REGISTRACE
Je česká platforma pro tvorbu, publikaci, prodej a četbu multimediálních knih. Dále nabízí mKnihy, což jsou vylepšené eBooky, které pracují s živým multimediálním obsahem. Obsahují řadu interaktivních a multimediálních prvků, díky kterým si uživatel v mKnize může snadno zvýrazňovat vybrané pasáže, přidávat poznámky a dělat výtahy z textu pomocí kliknutí na ikonku výtahu
Video ukazuje postup při tvorbě jednoduché publikace v programu Adobe InDesign. Představuje uspořádání jednotlivých stran, nastavení dokumentu a důležité funkce v podobě Hledat a nahradit, Mřížka účaří, Odstavcové styly a typografická úprava textu, Stránkování přes Vzorovou stranu.
video přibližuje tvorbu elektronických knih z pohledu učitele a žáka v nástrojích pro tvorbu a sdílení e-knih
Online nástroj pro vytváření příběhů ve formě komiksů pro žáky 1. a 2. stupně ZŠ. Nutná registrace a založení účtu. Omezení tvorby dvou komiksů týdně.
Pomocí aplikace lze navrhovat a animovat vlastní kreslené filmy po výběru postavy, které lze měnit barvy, přidat vlastní obličej z fotky nebo si vytvořit postavičku novou. K postavě lze doplnit hudební soundtrack.
Rexo v záložce Komiksy je jednoduchý online editor s nabídkou postav, objektů a pozadí. Je možné vkládat různé tvary a u jednotlivých objektů měnit barvu. Není nutná registrace.
Vzdělávací program Varianty nabízí školám a učitelům metodické materiály, které s komiksem ve výuce pracují. Dále učitelům nabízí možnost účastnit se podpůrných seminářů, webinářů a workshopů zaměřených na využití komiksu v různých předmětech.
Aplikace pro vytváření komiksů. Do fotek nebo obrázků se přidávají bubliny s textem
Je nástroj pro tvorbu interaktivních plakátů. Součástí je vzdělávací encyklopedie Glogpedia.
Je aplikace na iPad pro vytváření multimediálních plakátů kombinací obrázků, grafiky, zvuku, videa a textu.
Aplikace je vhodná pro vytváření plakátků v mobilních zařízeních úpravou fotek, volbou pozadí a doprovodného textu.
Podcast je digitální zvukový soubor dostupný na internetu pro stahování do počítače nebo mobilního zařízení. Chytrý telefon nebo integrovaný záznamník v telefonu může sloužit pro audiozáznam nebo vhodné aplikace.
Platforma nabízející příběhy s hádankami, které lze splnit programováním dle nápověd.
Je vizuální programovací jazyk pro vytváření příběhů, her a animací. Scratch je navržen zejména pro věk 8 až 16 let.
Interaktivní hra, která se odehrává na deseti planetách. Na každé z nich se hráč naučí něco nového pomocí programování. Hra je určená pro děti od 8 let.
Interaktivní programovací hra, ve které žák programuje raketu pomocí příkazů, cyklů a podmíněných příkazů.
Interaktivní hra, ve které pomocí přidělovaných kódů se postava Marco nebo Sophia pohybuje. Hra je určena pro žáky 1. až 3. třídy ZŠ.
Webová RPG hra, ve které hráči využívají programovací jazyky k tomu, aby vyhráli bitvu. Hráči musí pro postup ve hře používat kód. Hru zvládnou i šikulové v 5.ročníku.
Interaktivní prostředí pro blokové a textové programování s následnou zpětnou vazbou, kdy uživatel vidí výsledky svého programování.
Je platforma pro blokové programování v podobě her. Po absolvování těchto programovacích her jsou hráči připraveni používat konvenční textové jazyky.
Bezplatný učební plán informatiky pro žáky ve věku 9 až 14 let, který usnadňuje kódování. Obsahuje praktické lekce s instruktážními videi a výukové materiály.
Interaktivní mobilní aplikace pro rozvíjení dovedností s kódováním. Aplikace byla vytvořena týmem programátorů z dílny Area120, Společnosti Google pro experimentální produkty.
Společnost Google se zavázala pomáhat pedagogům a jejich žákům, studentům v programování a přípravě na budoucí povolání.
Při skupinové práci žáci používají digitální technologie jako prostředky, které podporují komunikaci, spolupráci, společné utváření znalostí, sdílení zkušeností a tím se zvyšují své digitální dovednosti a nebojí se experimentovat s novými formáty. Učitel má rád zvídavé žáky, toužící po poznání něčeho nového. Pojďme je aktivovat pro spolupráci mezi sebou.