Digitální technologie mohou aktivně podporovat samostatné učení žáků, ale musí být zapojeni do nástrojů, které budou používat i mimo školu. Pokud žák od pedagoga dostane k dispozici digitální nástroj spojený se sociálními médii, žák se samostatně učí nenásilnou formou zvyšovat základní dovednosti – komunikaci, spolupráci, kreativitu, kritické myšlení, konstruktivní řešení problémů, a nakonec i mediální gramotnost.
Ve spojení se sociálními médii existuje mnoho procvičovacích nebo výukových aplikací na procvičování, učení daného učiva s možností hodnocení a i pravidelným plánem (upozorněním) pro další procvičování, učení a tím žák přebírá zodpovědnost za své učení. Každý pedagog by měl žákům nabízet nějaký digitální nástroj k samostatnému učení, což lze vyřešit doporučením ke stažení bezplatných online aplikací. Pokud si žák vybere sám nebo oblíbí nabízený digitální zdroj k učení, tím se lépe připravuje na skutečný život.
Bezplatná mobilní aplikace na výuku cizích jazyků, kdy během pár minut si žák zopakuje a prohloubí znalosti cizího jazyka díky každodennímu připomenutí samotnou aplikací.
Slouží k přiblížení světa do mobilního zařízení, naplánování si trast bez dopravních zácp a na druhou stranu umožňuje poznání a prozkoumávání nových oblastí.
Online platforma, kde je velká nabídky vytvořených kvízů a po registraci si učitel může vytvářet své kvízy. Použitelnost napříč celým spektrem vzdělávacího systému od nižšího stupně ZŠ až po VŠ.
Svět zvířat (Animal Kingdom) – mobilní kvízová hra – poznávačka 5000 druhů z oblasti zvířecí říše, která je rozdělena do 4 úrovní dle náročnosti. Kromě poznávačky, obsahuje aplikace kvízy, minihry v podobě puzzle nebo pexesa s výhodou propojenosti s Wikipedií pro získání zajímavosti o jednotlivém zvířecím druhu. Zdarma ke stažení na Google Play
Hvězdné mapy – mobilní aplikace zobrazující aktuální mapu hvězdné oblohy zdarma k instalaci do mobilních zařízení v Google Play nebo App Store:
Testy a cvičení z českého jazyka, matematiky, chemického názvosloví a fyziky – částečně zdarma, aplikace s každodenním motivujícím připomenutím, že si může dnešní test žák vylepšit oproti předchozímu testu.
Článek 10 nejlepších aplikací pro výuku jazyků, mozkové hry, matematiku a další nabízí tipy na bezplatné a placené aplikace pro zvýšení znalostí a rozvíjení talentu v nové dovednostech.
Článek 10 aplikací, které usnadní život žáků, studentů i učitelů nabízí tipy na vzdělávací aplikace.
Zajímavé video, které přibližuje zajímavě webové stránky a mobilní aplikace do výuky.
Video přibližuje, jak pracovat s aplikacemi Google Earth, Wolframalpha, Worldmeter a Kdetosakra.
Video přibližuje aplikaci Google mapy, která slouží k přiblížení světa do mobilního zařízení, naplánování si trast bez dopravních zácp a na druhou stranu umožňuje poznání a prozkoumávání nových oblastí.
Díky aplikacím může učitel učit nebo žák volit úroveň obtížnosti. Učitel může svou práci zefektivnit vhodně zvolenou vzdělávací technologií. Např. část kolektivu pracuje na tabletu samostatně a učitel pracuje se zbytkem kolektivu. Vhodně zvolená technologie má motivující a potřebný vzdělávací efekt. Technologie mohou vzdělávat, procvičovat a ověřovat znalosti s okamžitou zpětnou vazbou a zároveň evidovat pokrok žáka. Žáci opět mohou využívat své mobilní telefony.
je mobilní aplikace nabízející 12 kurzů matematiku ZŠ a SŠ. Obsahuje interaktivní výklad, procvičování a testy. Žák si matematiku procvičuje formou hry v podobě superhrdiny. Vizuální prezentace ve videu.
nabízí bezplatné online kurzy, lekce, cvičení. Přihlášený žák v rámci hravou formou danou aktivitou sbírá energetické body za aktivitu a odznaky za úspěšnost. Za určitý počet bodů a odznaků si může koupit avatary. Na nástěnce učitele se objevuje přehled výkonnosti třídy jako celku, ale také profily jednotlivých studentů.
Aplikace zdarma, kde si žák vybere hru dle předmětu a tématu. Odpovídá na otázky, a pokud udělá chybu, je mu nabídnuto vysvětlení. Za správné odpovědi získává body a pak je zařazen do tabulky úspěšných řešitelů.
Principem portfolia je průběžné shromažďování výsledků činností žáka, a tím dochází k postupnému mapování jeho individuálního vývoje. Díky takovému archivování je možné sledovat jeho vývoj a dále analyzovat a diagnostikovat možnou stagnaci jeho určitých dovedností a znalostí v konkrétních předmětech za určité období.
Článek Portfolio žáka jako nástroj formativního hodnocení nabízí popis druhů portfolií, výhody vedení portfolia žáka a doporučované zdroje pro vedení portfolia.
Portfolio z pohledu absolventa, školy a zaměstnavatele
ClassDojo jako platforma pro portfólium
Je potřeba žáka vést ke sběru jeho výukových aktivit, k evidenci jeho učebních pokroků. Žák si může svou práci (fotografie, audio a video nahrávky, texty) zaznamenávat do digitálního portfolia.
Co umím – portfolio
MUP – Mapa učebního pokroku pomáhá sledovat žákův individuální pokrok v učení v šesti vzdělávacích oblastech: český jazyk, matematická gramotnost, čtenářská gramotnost, přírodovědná gramotnost, angličtina a společenské vědy.
Každá vzdělávací oblast je dále rozdělena na několik částí, v nichž lze sledovat jeho rozvoj odděleně.
Online vzdělávací prostředí, ve kterém lze sdílet úkoly nebo výukové materiály, vytvářet kvízy.
Je inovativní a poutavé virtuální výukové prostředí, které poskytuje vzdělávací obsah založený na individuálních potřebách a schopnostech žáka.
Distanční výuka ovlivnila výuku v mnoha směrech a jedním z nich je, že žáci pro komunikaci a spolupráci s učiteli nebo žáky používají platformy Google Workspace nebo Office 365, které lze také fungují jako e-portfolia, kam si žáci sami mohou zaznamenávat své práce a poté je prezentovat.
V tomto videu Beáta Brestenská popisuje co je to portfolium, popisuje rozdíly mezi hodnotícím, prezentujícím a komplexním portfoliem. Dále se zabývá e-portfoliem, prostředím, ve kterém lze ho tvořit v Class Notebook, One Note a Teams.
Podporováním používání digitálních technologií vedoucích k samostatnosti učení žáka je potřeba a nutnost motivovat, aby si žák sám mohl sbírat důkazy realizovaných výukových aktivit v podobě audio a video nahrávek, fotografií, prezentací a jiných dat, a tím si tvoří své e-portfolio. Díky postupně vedenému e-portfoliu si snadno bude evidovat svůj učební pokrok a pak si dokáže zhodnotit svůj vzdělávací proces.