Pedagog se neustále musí přizpůsobovat digitálně vyvíjející se společnosti. Pokud opravdu chce učit jako profesionál, musí se neustále vzdělávat a používat nové digitální technologie.
Digitální technologie jsou významným zdrojem informací pro spolupráci mezi kolegy. Sdílení a výměna znalostí slouží také k inovaci učebních postupů, sdílení zkušeností, předávání zdrojů mezi kolegy a ke spolupráci kolegů na společných úkolech a projektech. To vede ke společné komunikaci, využívání odborné sítě spolupracovníků nebo komunit, kde si učitel ve spolupráci s odborníky zdokonaluje své vlastní kompetence, rozšiřuje své dovednosti a hlavně je mu poskytována zpětná vazba.
Být součástí nějaké skupiny učitelů, kteří vzájemně spolupracují na odborné úrovni je velikým přínosem pro učitelův profesní rozvoj.
Kolega a kolega
Skupina kolegů v rámci jedné školy – např. tzv. metodická sdružení
Skupina učitelů několika škol dle určitého zaměření tzv. aprobační buňky, tvořivé dílny
Skupina učitelů v rámci škol v daném mikroregionu – podpora v rámci skupin čtenářské, matematické, polytechnické a digitální
Skupina učitelů v rámci škol v dané oblasti – okresu, kraje
Skupina učitelů v rámci škol zapojených do projektů v ČR
Skupina učitelů v rámci škol zapojených do mezinárodních projektů
Odborná spolupráce může probíhat s kolegou nebo i více kolegy, což je velkou výhodou. Stačí jeden kolega, který je odborníkem a zároveň ochotným průkopníkem předávat informace o nově používané technologii ve vyučování a dále to šířit v pedagogickém kolektivu. Nesmíme opomenout, že i důležitým odborníkem je ten, kdo má znalost angličtiny, neboť někteří pedagogové se nepouštějí do stahování či ovládání digitálních technologií, protože jsou v cizím jazyce. Někdy je těžké zaujmout všechny své kolegy o nově používané digitální technologii. Ale i pozvolné rozšiřování informací o používané digitální technologii v kolektivu kolegů je úspěchem. Pokud je v kolektivu více schopných kolegů vzájemně spolupracovat a ochotných inovovat své vyučování, je to obrovskou výhodou pro danou školu.
Vzájemná spolupráce by neměla být jen na úrovni jedné školy, ale naopak někteří učitelé nebo ředitelé by měli spolupracovat s jinými školami v rámci regionu nebo dle určitého zaměření (pilotní školy, aprobace…)
Google EDU Group Česká republika
Pomáhá učitelům lépe využívat technologie ve výuce i v další práci. Podporuje vzájemné učení, spolupráci, sdílení zkušeností, nápadů, inspirací.
Vytváří síť GEG skupin, které pořádají vzdělávací a komunitní AKCE pro učitele z okolí nebo online.
Youtube kanál GEG ČR: Google EDU Group ČR
iSEN
Otevřená komunita rodičů, pedagogů, terapeutů, IT odborníků a dalších profesí, sdílejících informace o využití iOS zařízení k výuce, rozvoji a komunikaci dětí a žáků nejen se speciálními vzdělávacími potřebami .
Dalšími z komunit, kde dochází k odborné spolupráci učitelů několika základních škol v daném mikroregionu ČR, jsou i pracovní skupiny Čtenářské, Matematické nebo Digitální gramotnosti v rámci MAP (Místní akční plán rozvoje vzdělávání v ORP daného Mikroregionu) díky projektu OP VVV MŠMT ČR . V rámci zmiňovaných skupin gramotnosti si učitelé sdílí a předávají zkušenosti z výuky, používané metody a digitální technologie, které se prolínají napříč naukovými předměty.
Další odbornou spolupráci včetně setkání se sdílením zkušeností, inspirace a aktualit nabízí metodické kabinety národní, krajské a oblastní v rámci projektu SYPO (Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů)
Další odbornou spolupráci včetně setkání se sdílením zkušeností, inspirace, aktualit nabízí metodické kabinety národní, krajské a oblastní v rámci projektu SYPO (Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů)
Podpora učitelů veřejných základních škol v tom, aby dokázali lépe rozvíjet každé dítě ve třídě. Jedním z nejúčinnějších nástrojů, který tomu napomáhá, je podpora profesního vzdělávání pedagogů formou sdílení zkušeností. Tato forma vzájemného učení mezi učiteli různých škol je postavená na strukturované výměně praktických zkušeností a na společném řešení problémů, které přináší každodenní výuka.
NPI ČR je školským vzdělávacím, metodickým, výzkumným, odborným a poradenským zařízením pro řešení otázek předškolního, základního, středního a vyššího odborného vzdělávání, základního uměleckého, jazykového, neformálního, zájmového a dalšího vzdělávání. Youtube kanál NPI ČR
Platforma nabízející komunitní a vzdělávací prostor pro učitele. učitele zde najdou články, blogy, videa, materiály do výuky, knihovnu digitálních vzdělávacích zdrojů a tipy do výuky.
Během výuky je nutno rozvíjet gramotnosti a platforma Gramotnosti. pro život! učitelům přináší mnoho informací a inspirace pro rozvoj samostané činnosti jejich žáků. Platforma nabízí záznamy z webinářů, záznamy z minikonferencí, materiály do výuky, publikace pro dané gramotnosti, blogové příspěvky.
Nejznámější online mezinárodní komunitou je eTwinning, která jim umožňuje spolupracovat na vzdělávacích aktivitách se zahraničními kolegy – učiteli za použití digitálních technologií za účelem vzájemné komunikace, spolupráce na společných projektech, sdílení vzdělávacích postupů. Tato vzdělávací platforma nabízí akce pro učitele ve formě webinářů, vzdělávacích seminářů a e-learningových kurzů.
Dům zahraniční spolupráce má za cíl usnadňovat mezinárodní spolupráci ve vzdělávání a podporovat zapojení co nejširšího spektra jednotlivců i institucí do mezinárodních aktivit.
Je evropská informační síť, která působí ve 36 zemích. Tato síť umožňuje mladým lidem a pracovníkům s mládeží snadný a rychlý přístup k informacím o vzdělávacích programech.
European Schoolnet Academy je iniciativou sdružení European Schoolnet a jejím cílem je umožnit učitelům ZŠ a SŠ se zdarma vzdělávat prostřednictvím MOOC kurzů (masivní otevřené online kurzy). Kurzy se věnují využití digitálních technologií ve výuce, badatelsky orientovaná výuka, přírodních věd, programování nebo zapojování digitálních her do výuky. Samotné kurzy se skládají z videonahrávek, výukových textů, kvízů a jsou v anglickém jazyce.
Každé setkání s kolegou uvnitř školy nebo s kolegy v rámci skupiny mimo školu může být velmi inspirující pod podmínkou, že každý nabídne náměty a zkušenosti ze své práce, ale také upozorní na úskalí. Vzájemná odborná spolupráce neprobíhá jen osobním setkáním, ale i online, což vede k neustálému posilování digitálních kompetencí učitele. Být součástí odborné spolupráce je půl úspěchu vlastního profesního rozvoje.